De driedimensionaliteit en natuurlijkheid van de opname zonder digitale artefacten zet nieuwe standaarden. Een meesterwerk!

Matthias BödeSTEREO

Tijdens de High-End-Show in München werden wij aangesproken door drie heren uit Nederland om hun in 2014 opgerichte studio TRPTK in Utrecht te presenteren. Tezamen met het tonen van enkele van hun muziekproducties. Op ons bezwaar of zij dit niet beter op een muziekbeurs kunnen doen, vertelde opname- en mastering engineer Brendon Heinst dat TRPTK zich juist onderscheid door de ultieme geluidskwaliteit die zij nastreven.

Daadwerkelijk werd de studio van begin af aan van high-bit opnametechnologie in de ultieme PCM-standaard van 352.8 kilohertz 32 bit digitale bandbreedte voorzien. Het is dat een grote mengtafel zichtbaar is op de foto van de huiselijk ingerichte mix- en masteringruimte op de website van TRPTK, anders zou je deze studioruimte per ongeluk ook kunnen aanzien voor een hoogwaardige hifi luisterkamer. Vijf KEF Blades omringen de engineer en zijn ontworpen om de beste surround-producties mogelijk te maken. De versterking wordt geleverd door Hegel uit Noorwegen en voor de kabels vertrouwt TRPTK op de Japanse specialist Furutech.

In het demopakket hadden de drie heren enkele CD’s om uit te proberen. Allemaal klinken deze uitstekend, maar kunnen muzikaal gezien veelomvattend zijn. Dit is echter niet van toepassing op het prachtige album van de Portugese componist, zanger en gitarist Rafael Fraga, waarbij hij de 14 songs het allerbeste geeft. Zijn boterzachte maar toch heldere stem werd exact in de opname vastgelegd. De driedimensionaliteit en natuurlijkheid van de opname zonder digitale artefacten zet nieuwe standaarden. Een meesterwerk!

Naast CD kunnen, net zoals de andere TRPTK-producties, de albums ook op de website trptk.com voor een faire prijs in zeven verschillende PCM- en DSD-resoluties worden aangeschaft en gedownload.

Nou, ga je gang, hier is wat te ontdekken!